Hizmet Yeterlilik Belgesi kısa adıyla hyb belgesi, sunulan hizmetin, ürün veya ürün grubu için TSE belgesi, TSE hizmet yeterlilik belgesi, tsek standartlarına ve standarttaki teknik düzenlemelere uygun olduğunu gösterir. 21 Aralık 2001 tarih ve 24617 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan TRKGM-2001/7 sayılı Tebliğ uyarınca, sanayi ürünleri üreten firmalar, Satış Sonrası Hizmet Yeterlilik Belgesi kısa adıyla SSHYB belgesini almak zorundadırlar.
Satış sonrası belgesi ise servis gerektirir. Üretici / ithalatçı firmaların satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi alabilmesi için öncelikle Hizmet Yeterlilik Belgesine sahip servis istasyonları ile Satış Sonrası Hizmet için yetkili servis sözleşmesi imzalayarak yetkili bir hizmet ağının kurulması gerekmektedir. Bu konuda farklı iş kollarında ve ürünlerde TSE tarafından hazırlanan farklı kriterler veya standartlar bulunmaktadır ve detaylı açıklama aşağıda verilmiştir.
TSE HİZMET YETERLİLİK BELGESİ ZORUNLULUĞU
Günümüz koşullarına uygun olarak hazırlanan denetim standartlarının belgelenmesi, gelişen teknoloji ve rekabet ortamının genel adıdır. Standartların hazırlanmasının temel amacı, hizmet sağlayıcının ülke koşullarına göre belirlenen üst standart seviyelere ulaşmasını ve verilen hizmetin daha hızlı, şeffaf ve güvenilir olmasını sağlamaktır. Hizmet Yeterlilik Belgesi olan kuruluşlar, TSE Hizmet Yeterlilik Birimi uzmanları tarafından, Türk Standartları Enstitüsü (TSE) tarafından belirlenen kriterlere göre bir denetlemeye tabi tutulur. Bu denetlemeler, ilk belgenin alındığı ve belgenin TSE tarafından yılda en az bir kez alındığı tarihte gerçekleştirilir. Denetimler, sertifika almak isteyen firmaların hizmet verdiği alana göre değişmektedir. Tüm denetimlerde öncelikle TS 12361 sayılı Genel Kurallar kitapçığında belirtilen şartların yerine getirilmesi ve daha sonra şirketin hizmetine göre hazırlanan standart kitapçıkta belirtilen şartların yerine getirilmesi gerekmektedir.
TS 12361 - Genel Kurallar kitabında belgeleri alacak yetkili servislerin genel tanımı, ithalat veya ihracat yapan ana firmaların tanımı, müşteri ve servis hizmetlerinin genel tanımı, hizmet alanlarının genel yapıları, elektrik tesisatı düzenlemesi, hijyen, havalandırma, aydınlatma kuralları, müşteri hakları ve müşteri memnuniyeti ile hizmetin genel teknik donanımı. Hizmet yeterlilik belgesinin alınması için hazırlanan standart kitapçıklarda yer alan kuralları yerine getirmek ve servis istasyonu tarafından yapılan denetim sonucunda ilgili hizmet yeterlilik belgesini almaya hak kazanır. Hizmet yeterlilik belgesini almış olan firmalar da belge üzerindeki TSE-HYB logolarını kullanma hakkına sahip olurlar.
Simay Danışmanlık aynı zamanda kendi bünyelerinde üretim yapan veya ürün ithal eden şirketlerin teknik servislerinin de hizmet yeterlilik belgesi almasını öneriyor. Firmaların hizmet yeterlilik belgelerini kendi bünyesine eklemesinin avantajı, şirketin güvenilirliğini ve satış sonrası hizmet yeterlilik belgesini elde etmek için gerekli olan servis istasyonlarından birini yerine getirmesidir. Hizmet yeterlilik belgesini alabilmek için öncelikle işletmelerin il ve ilçe müdürlüklerine bavuruda bulunarak cokey numaralarını almaları gerekmektedir. Yapılan bu kayıt işlemi TSE ve T.C. Ticaret bakanlığının ortak kullandığı havuza firmanızın kayıt olması demektir. Artık bütün işlemleriniz bu cokey numarası üzerinden yapılacaktır. İthalatçı veya üretici ile yetkili servis, ayrıca kanun kapsamında yürürlüğe giren 6502 sayılı Tüketicinin Korunması ve Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği'nin getirdiği yükümlülük ve yükümlülükleri yerine getirecek ve bunların ortaklaşa ve müteselsilen sorumlu olduğunu taahhüt edeceklerdir.
Tüketiciler kendileri ile ilgili olarak, üreticinin sorumlulukları ve sorumlulukları ile yetkili servislerin sorumlulukları ve yükümlülükleri ayrı ayrı yazılmalı ve bazı kurum ve kuruluşlar bu sözleşmeyi, TSE tarafından yetkili servis sözleşmesi imzalarının bulunmaması nedeniyle kabul etmeyeceklerdir. Bu nedenle TSE, hizmet yeterlilik belgesini alacak olan firmalar ile ithalatçı / üretici firma arasında kendi yazılı sözleşmesinin yapılması gerektiğini taahhüt eder. Bu hizmet sözleşmesinin geçerlilik süresi ve bu bağlamda elde edilen hizmet yeterlilik belgesi 1 yıldır. Sizde Hizmet yeterlilik belgesi ve Satış Sonrası Hizmet Yeterlilik Belgesi almak istiyorsanız Simay Danışmanlık Hizmetlerinden görüş ve destek talep ederek belgenize kolayca ulaşabilirsiniz.
HYB GEREKLİ İÇİN GEREKLİ EVRAKLAR
BAŞVURU FORMLARI
YETKİLİ SERVİS SÖZLEŞMESİ
ASANSÖR HİZMET YETERLİLİK BELGESİ NEDİR ?
Asansör hizmet yeterlilik belgesi asonsör üreticilerinin sahip olması gereken belgedir. Asansörün işlevini gerçekleştirmesi için HYB belgesini alması gereken zorunlu standarttır. TSE hizmet yeterlilik belgesi, TSE tarafından verilen asansörlerin bakımı için servis sertifikasıdır. HYB Asansör firmaları için yetkili servisler - Asansörlerde - Standart, yönetmeliklerin adı ile TS 12255'dir. Asansöre servis veriyorsanız bu belgeyi almanız ve bulundurmanız yasal bir zorunluluktur. Bakanlık denetimi altında bir belge sunulmazsa, cezai prosedür uygulanacaktır. TSE hizmet yeterlilik belgesi yıllık olarak yenilenmektedir.
HİZMET BELGELENDİRME STANDARDI TS 12255 İÇİN GEREKEN ŞARTLAR
- Marka tescil belgesi (kendi markanız için)
- Yetkili mühendis veya mühendisler
- İşyerinin fiziksel özellikleri
- Yetkili personel
- CE belgesi veya sözleşme
- Topraklama raporu
- HYB için gerekli belgeler
- Gerekli sigorta ve raporlama.